
De cliëntenraad
De cliëntenraad
Medezeggenschap
De cliëntenraad behartigt de gemeenschappelijke belangen van de bewoners die bij Goedemorgen Paterswolde wonen en begeleid worden. Het doel is om bewoners medezeggenschap te geven bij besluiten die bewoners kunnen raken. Iedere bewoner en/of zijn vertegenwoordiger heeft inspraak. Samen streven we naar een optimale kwaliteit van leven en wonen bij Goedemorgen.
De cliëntenraad houdt zich bezig met alles wat voor de bewoners belangrijk is. Op diverse terreinen heeft de cliëntenraad advies- of instemmingsrecht op nieuw of veranderend beleid. Het gaat in ieder geval om inspraak bij:
kwaliteit en organisatie van de zorg en begeleiding;
veiligheid en hygiëne;
voedingsaangelegenheden;
geestelijke verzorging;
recreatiemogelijkheden;
ontspanningsactiviteiten en maatschappelijke bijstand;
huisvesting;
toelatings- en ontslagbeleid;
procedure voor opstellen en bespreken zorgplan;
informatie aan en betrokkenheid van bewoners en/of hun vertegenwoordigers;
klachtenregeling
begroting en jaarrekening
Taken en bevoegdheden cliëntenraad
De Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018 regelt de medezeggenschap. De Medezeggenschapsregeling Goedemorgen is gebaseerd op deze wet.
De cliëntenraad geeft gevraagd en ongevraagd advies over het beleid van Goedemorgen. Uitgangspunt hierbij is de gemeenschappelijke belangen en/of gevolgen van het beleid voor bewoners zo goed mogelijk naar voren te brengen.
Werkwijze en samenstelling
De cliëntenraad overlegt regelmatig (ongeveer eens in de acht weken met het Management Team (MT). Het MT legt een voorgenomen besluit schriftelijk aan de cliëntenraad voor, zodanig dat de cliëntenraad genoeg tijd heeft zich daarover een goed oordeel te vormen. De cliëntenraad kan, indien nodig, informatie en advies inwinnen bij deskundigen.
In de cliëntenraad zitten verwanten en/of vertegenwoordigers van (voormalige) bewoners of die door kennis, ervaring of achtergrond betrokken wensen te zijn bij het beleid van Goedemorgen.
Bij het vervullen van haar taken wordt de cliëntenraad bijgestaan door een professionele, onafhankelijke ondersteuner.
De cliëntenraad heeft een huishoudelijk reglement. Zij werkt volgens deze spelregels.
Jaarverslag
In het jaarverslag van 2024 kijkt de cliëntenraad terug op haar eerste stappen en de opstartfase. Het verslag biedt inzicht in de behaalde resultaten, de ontwikkeling van de medezeggenschap en de gemaakte kosten. Klik hier voor het volledige jaarverslag.
Contact
De cliëntenraad wenst een klankbord te zijn en vertegenwoordigt de gemeenschappelijke belangen van bewoners. Daarbij kijkt de cliëntenraad
continu door de bril van de bewoner.
Om de cliëntenraad goed te laten functioneren is het van belang dat bewoners en/of hun vertegenwoordigers hun ervaringen met Goedemorgen delen. Bewoners zijn immers ervaringsdeskundigen en ondervinden de zorg- en dienstverlening aan den lijve. Zaken die voor verbetering vatbaar zijn en die ook gewenst zijn, worden door de cliëntenraad bij het MT bespreekbaar gemaakt.
Daarom hoort de cliëntenraad graag bewoners over het wonen, de begeleiding en de zorgverlening in Goedemorgen, wat goed gaat en wat kan beter.
Heeft u suggesties of tips, heeft u een idee, wilt u iets bespreken of delen met de cliëntenraad, dan horen wij dat graag. Neem gerust contact met ons op. Wij praten niet over personen (vanwege privacy) maar altijd over zaken die meerdere bewoners betreffen.
U kunt ons bereiken via e-mailadres clientenraad@goedemorgen.nl.
Laat uw stem horen!
Het behandelen van vragen die betrekking hebben op individuele gevallen en/of klachtbemiddeling behoren niet tot de taken van de cliëntenraad. Met deze vragen kunt u terecht bij de locatieleider Monique Hulzebosch, bereikbaar via monique@goedemorgen.nl.
De cliëntenraad
Erik Noordik
Voorzitter Ad
Interim
06 11 09 72 55
Charlotte Derksen
Secretaris
Karen van Loon